Resultat 2015/2016

260 klasser har genomfört de första delarna av Sigma 8 tävlingen där hela klasser deltar och samarbetar.
Klasser från 67 olika kommuner från hela landet har genomfört problemlösning under två omgångar på vardera 90 minuter och tillsammans löst kluriga problem med sin kreativitet och logiskt tänkande. Några klasser i Sverige har haft full pott , se nedan, och löst alla uppgifterna vilket är mycket bra. Mång klasser blev intervjuade av sina lokaltidningar och skolorna uppmärksammades över sina goda matematikkunskaper.
Följande 11 bästa kommunvinnande klasser  gick vidare till Semifinal i Stockholm 21-22 april  där de först gjort ett fördjupningsarbete som heter 
3D figur (Se andra sidor  som berättar om fördjupningsarbetet)
Huvudsyftet med Sigma 8 är att skapa större intresse för matematik genom att engagera elever i problemlösning som kräver logiskt tänkande, tillåter diskussion, och uppmuntrar kreativitet.
Att argumentera för sina lösningar är ett primärt inslag i klasstävlingen Sigma 8 då hela klassen ska lösa problem tillsammans.
Genom att använda logik utvecklar eleverna sitt matematiska tänkande och nya upptäckter bekräftas i klassrumsdiskussioner, vilket i sin tur stärker både självförtroende och motivation.
Fantastiska elever i åk 8 som löser våra problem gemensamt i klassen och sedan avgör vilket svar de tycker är rätt. Detta ger  ju stora tillfälle till matematiska samtal där man får argumentera för “sin ” lösning av ett problem. Av kommentarerna att döma har vi verkligen nått vårt syfte med tävlingen.

 Resultat efter 2 omgångar av Sigma8

Skola Lärare Klass Kommun Omg1 Omg2 Sum
Centralskolan Margareta Strand 8D Arvika 35 40 75
Förslövsskola Angelika Högwall 8 Båstad 40 40 80
Åsenskolan Johanna Ågren Wattström 8 Gislaved 35 38 73
Dalängskolan Sofia Fondelius 8a1 Lidköping 36 38 74
Folkungaskolan Camilla Edlund 8M1 Linköping 35 38 73
Hjärupslundsskolan Ann-Catherine Sjöberg 8E Staffanstorp 35 40 75
Carlssons skola Cecilia Christiansen 8 Stockholm 40 40 80
Engelbrektsskolan Ihor  Maksymchuk 8B3 Stockholm 40 40 80
Vannhögskolan Maria Forss 8a Trelleborg 40 33 73
Täby Friskola Anna Efremova 8 spets Täby 40 40 80
Uppsala Musikklasser Pär Gudfaastsson 8 Uppsala 35 40 75

Resultat av nationell semifinalen 2015

på Vetenskapens Hus KTH i Stockholm

44 elever och 11 st  lärare samlades i Vetenskapens Hus, KTH, för att under två dagar utse en Sverige vinnare som kan gå vidare till Nordisk Final.
I Vetenskapens Hus korridorer ställde dessa klasser ut sina utställningar över sina fördjupningsarbeten. Med liv och lust arbetade eleverna så att det innan lunch var klart.
Efter lunchen blev det problemlösning för alla. 8 besvärliga uppgifter klarades av under 90 minuter. Varje lag fick lösa en uppgift och lämna in den till bedömarna för att få ut nästa uppgift. Det gällde att disponera tiden väl och vara mycket fokuserad.
Efter att pustat ut över problemlösandet och lite fika så var det sedan dags för den muntliga presentationen av fördjupningsarbetets del om kongruens. Här hade klasserna kommit underfund med vad kongruens är och även hittat bra exempel på kongruens i vårt samhälle. Man blir imponerad över ungdomarnas fantastiska frimodighet och kunnande att förmedla sitt arbete till publiken genom både sång och teater samt medryckande berättelser. Som arrangör av tävlingen gläds man mycket av att höra dessa ungdomar prata så väl om sina upptäckter i matematiken. Här blir man stolt över vår svenska ungdom och dess kunskaper och passion i matematikarbetet. Media borde se dessa ungdomar och skriva även om duktiga elever och inte enbart om dåliga resultat i Pisa.
Därefter tog sig alla deltagare till Zinkensdamms vandrar hem för inkvartering och middag.
Efter middagen presenterades de tre lag som går vidare till final . Det var Carlssons Skola, Stockholm, Engelbrekts skolan, Stockholm och Täby Friskola , Täby 
       
Fördjupningsarbetet om 3D figur vanns av Vannhögsskolan och Täby Friskola. De fick dela på priset.   
Problemlösningsdelen vann Engelbrekts skolan och Täby Friskola  och lagen fick varsin miniräknare skänkt av Texas Instruments
Dagen därpå var det finaldags. Längst fram i en sal på Vetenskapens Hus , KTH , placerades finallagen och övriga lag samt lite mer folk var publik och som också  försökte lösa problemen som finallagen fick. Efter varje problem som lagen fått samlades lösningarna in och domarna meddelade poängen. Publiken kunde hela tiden följa ställningen för varje problem.
Efter 5 problem var det Täby Friskola som hade vunnit genom att få 24 p av 25 möjliga. Engelbrekts skolan var 2 p efter och på tredje plats kom Carlssons skola. Alla lagen fick pris
Det blev alltså Täby Friskola som är bäst i Sverige återigen och som får delta i den  Nordiska Finalen i Stockholm den 31 maj-1 juni.
Här syns Vannhögskolans presentation om kongruens:

Resultat Semifinal:

Skola Lärare Klass Kommun 3D figur Problemdel Semi final
40p 40 p Totalt
Vannhögskolan Maria Forss 8a Trelleborg 39 18 57
Täby Friskola Anna Efremova 8 spets Täby 39 33 72
Engelbrektsskolan Ihor  Maksymchuk 8B3 Stockholm 37 33 70
Carlssons skola Cecilia Christiansen 8 Stockholm 36 24 60
Åsenskolan Johanna Ågren Wattström 8 Gislaved 35 22 57
Folkungaskolan Camilla Edlund 8M1 Linköping 33 26 59
Förslövsskola Angelika Högwall 8 Båstad 32 23 55
Hjärupslundsskolan Ann-Catherine Sjöberg 8E Staffanstorp 29 24 53
Centralskolan Margareta Strand (Pernilla Stake) 8D Arvika 27 21 48
Uppsala Musikklasser Pär Gudfaastsson 8 Uppsala 26 30 56
Dalängskolan Sofia Fondelius 8a1 Lidköping 23 26 49

 

Resultat final:

Resultat av finalen Uppg1 Uppg2 Uppg3 Uppg4 Uppg5 Total
Täby friskola 5 4 5 5 5 24
Engelbrektsskolan 5 2 5 5 5 22
Carlssons skola 4 4 0 3 0 11

 

Nordisk Final i  Stockholm 31 maj-1 juni 2016

Måndagen den 30 maj samlades elever och lärare från Norge, Finland, Danmark och Sverige på Zinkensdamms vandrarhem.   Efter middag och lite “lära känna varandra” övningar blev det en skön stämning bland alla och eleverna hade börjat lära sig varandras namn. Tisdag morgon begav sig alla till Vetenskapens Hus, KTH. Där fick lagen ställa upp sina fördjupningsarbeten om “3D -figur”  och kongruens som de arbetat med på hemmaplan. När de ställt ut sina alster klart fick eleverna en introduktion i hur man gör ritningar till 3D figurer och sedan använda en 3D printer och skriva ut sina figurer de gjort på datorerna.
Efter lunchen  presenterade alla fyra lagen muntligt uppgiften att beskriva vad kongruens är på engelska. Eleverna är fantastiska genom att på engelska framföra sina iakttagelser om kongruens. Bedömarna (en från varje land) granskade  nu utställningarna, presentationerna och rapporten om “3D-figur”  och gjorde en slutlig bedömning av klassernas fördjupningsarbete.  

 

Sveriges lag , Täby friskola, var bästa i alla delarna och vann denna del av den nordiska finalen stort. Klassen fick 600 euro som pris.

 

Efter detta begav sig alla deltagare till KTH:s VIC studio. Där de fick en lektion i det allra senaste i forskningsvärlden vad gäller rörelsesensorer  kopplade till musik. Flera elever var djupt imponerade av hur sensorerna kunde ge en sådan “lasershow”.  

 

Dagen avslutades med ett besök på Gröna Lund med resa dit via SL:s båttrafik.  

 

Onsdagen den 1 juni samlades alla deltagare återigen i Vetenskapens Hus på KTH för en final omgång i att lösa problem.

 

Varje uppgift löstes framför en publik och domare gav poäng direkt  innan nästa uppgift skulle lösas. Inför sista uppgiften hade alla lagen chansen att ta hem det hela. Men Norge löste den sista uppgiften bäst och fick 5 p och vann därmed hela problemtävlingen och blev nordiska mästare . Alla deltagande lag fick pris att ta hem till sin klass.
Här sista uppgiften ” En nummerskylt med 5 olika digitala siffror roterar 180° så att den hänger upp och ner. Det finns inte två lika siffror i talet.  Talet som nu står på skylten är 67 023 större än det riktiga talet.   Ni ska bestämma det riktiga talet.”

 

Det blev två lyckade finaldagar med i huvudsak nöjda elever . Vissa grämde sig kanske lite över någon missad poäng men så är det.

 

Resultat av den Nordiska finalen i problemlösning
1 2 3 4 5 SUM Pris i Euro NR
Denmark 5 4 4 5 2 20 700 2
Finland 5 5 4 3 0 17 500 3
Norway 3 5 3 5 5 21 900 1
Sweden 5 1 3 5 2 16 400 4