Resultat 2014/2015

140 klasser har genomfört de första delarna av Sigma 8 tävlingen där hela klasser deltar och samarbetar.

Klasserna från 19 län har genomfört problemlösning under två omgångar på vardera 90 minuter och tillsammans löst kluriga problem med sin kreativitet och logiskt tänkande. Några klasser i Sverige har haft full pott , se nedan, och löst alla uppgifterna vilket är mycket bra. Mång klasser blev intervjuade av sina lokaltidningar och skolorna uppmärksammades över sina goda matematikkunskaper.

Följande 10 bästa länsvinnande klasser  gick vidare till Semifinal i Stockholm 23-24 april  där de först gjort ett fördjupningsarbete som heter 

Tändstickstrappan.  (Se andra sidor  som berättar om fördjupningsarbetet)

Fantastiska elever i åk 8 som löser våra problem gemensamt i klassen och sedan avgör vilket svar de tycker är rätt. Detta ger  ju stora tillfälle till matematiska samtal där man får argumentera för “sin ” lösning av ett problem.

Resultat efter 2 omgångar av Sigma8

Länsvinnarna. 9 bästa länsvinnarna till semifinal.  Fantastiska resultat. Svårt att få så mycket poäng
Skola Lärare Klass Län Omg1 Omg2 Sum
        40p 40p 80p
Slottsstadens skola Caterina Tirone 8D Skåne 40 35 75
Täby Friskola Anna  Efremova 8 spets Stockholm 40 35 75
IES Karlstad Simon  Arvidsson 8AC Värmland 40 35 75
Västangårdsskola Anders Lilja 8a Västerbotten 40 35 75
Åsenskolan Reine Karlsson 8BC Jönköping 36 35 71
Folkungaskolan Marita Wäätänen 8M2 Östergötland 36 35 71
Överumsskolan Bengt-Inge Nirvin 8 Kalmar 36 31 67
Frillesåsskolan Christina Lindholm 8B Halland 31 35 66
Teleborg centrum skola Eva Påhlman TC B81 Kronoberg 31 35 66

Resultat av nationell semifinalen 2015

på Vetenskapens Hus KTH i Stockholm

36 elever och 9 st lärare samlades i Albanova och Vetenskapens Hus KTH för att under två dagar utse en Sverige vinnare som kan gå vidare till Nordisk Final. Vi skulle varit 10 lag men en klass drog sig ur i sista stund då de inte hann med att göra fördjupningsuppgiften hemma.

På KTH:s lokaler i Albanova så ställde dessa klasser ut sina utställningar över sina fördjupningsarbeten. Med liv och lust arbetade eleverna så att det innan lunch var klart.

Efter lunchen blev det problemlösning för alla. 8 besvärliga uppgifter klarades av under 90 minuter. Varje lag fick lösa en uppgift och lämna in den till bedömarna för att få ut nästa uppgift. Det gällde att disponera tiden väl och vara mycket fokuserad.

Efter att pustat ut över problemlösandet och lite fika så var det sedan dags för den muntliga presentationen av fördjupningsarbetet. Här hade varje klass hittat egna mönster och regler för att utvidga dessa mönster. Både två och tre dimensionella mönsterföljder presenterades. Man blir imponerad över ungdomarnas fantastiska frimodighet och kunnande att förmedla sitt arbete till publiken. Som arrangör av tävlingen gläds man mycket av att höra dessa ungdomar prata så väl om sina upptäckter i matematiken. Här blir man stolt över vår svenska ungdom och dess kunskaper och passion i matematikarbetet. Media borde se dessa ungdomar och skriva även om duktiga elever och inte enbart om dåliga resultat i Pisa.

Därefter tog sig alla deltagare till Zinkensdamms vandrar hem för inkvartering och middag.

Efter middagen presenterades de tre lag som går vidare till final . Det var Slottsstadens skola – Malmö, Västangårdsskolan – Umeå och Täby Friskola –Täby.

Täby friskola premierades för bästa fördjupningsarbete och bästa problemlösning.

Dagen därpå var det finaldags. Längst fram i en sal på Vetenskapens Hus , KTH , placerades finallagen och övriga lag samt lite mer folk var publik och som också  försökte lösa problemen som finallagen fick. Efter varje problem som lagen fått samlades lösningarna in och domarna meddelade poängen. Publiken kunde hela tiden följa ställningen för varje problem.

Efter 5 problem var det Täby Friskola som hade vunnit genom att klara av maxpoängen 25. Slottstadens skola missade endast 1 p och kom tvåa. Västangårdsskolan gjorde också mycket bra ifrån sig. Missade en uppgift tyvärr.

Det blev alltså Täby Friskola som är bäst i Sverige återigen och som får åka till den Nordiska Finalen i Trondheim 1-3 juni.

 

Resultat Semifinal:

Skola Klass Lärare Län Projektarbete Problem lösning Semi final
        40p 40p Totalt
Täby Friskola 8 spets Anna  Efremova Stockholm 39 39 78 1
Västangårdsskola 8a Anders Lilja Västerbotten 32 33 65 2
Slottsstadens skola 8D Caterina Tirone Skåne 39 25 64 3
Åsenskolan 8BC Reine Karlsson Jönköping 32 25 57
Navet 8A Edvard  Ottoson Örebro 27 28 55
IES Karlstad 8AC Simon  Arvidsson Värmland 36 17 53
Folkungaskolan 8M2 Marita Wäätänen Östergötland 29 23 52
Teleborg centrum skola TC B81 Eva Påhlman Kronoberg 26 25 51
Överumsskolan 8 Bengt-Inge Nirvin Kalmar 30 16 46
Frillesåsskolan 8B Christina Lindholm Halland 29 14 43

Resultat final:

Resultat av finalen Uppg1 Uppg2 Uppg3 Uppg4 Uppg5 Tot Pris  
Täby Friskola 5 5 5 5 5 25 7500 Går till Nordisk final
Slottsstadens skola 4 5 5 5 5 24 5000  
Västangårdsskolan 4 5 0 5 5 19 2500  

Nordisk Final i Trondheim, Norge, den 1-3 juni

Fyra lag från de olika nordiska länderna samlades i Trondheim den 1 juni .  Här ska de tävla i två grenar dels i fördjupningsarbetet och dels i problemlösandet. Tyvärr hade inte Island lyckats genomföra sin nationella tävling detta år och därför hade de ingen representant med i den nordiska finalen.

På morgonen den 2 juni ställdes de nordiska lagens fördjupningsarbeten ut på NTNU, Norges Teknisk-Naturvetenskaplige Universitet. Många studenter tittade intresserat på de mycket fina utställningarna (se bilder). Därefter fick lagen sedan ägna sig åt att löda och bygga en elektronisk tärning och även testa den för att se om den slumpade ut alla talen rätt.   Vilken fokusering alla hade på detta!

Efter lunch var det dags att presentera lagens fördjupningsarbeten på engelska. All kommunikation sker på engelska vid dessa nordiska möten.

Vilka härliga elever vi har i Norden som frimodigt och med en mycket bra engelska presenterar sina arbeten inför gruppen på återigen ett passionerat sätt.  Många vuxna blir avundsjuka på deras engelska.

I tävlingen om bästa fördjupningsarbete var det Sverige som kammade hem priset 600 Euro

 När så alla fem lagen presenterat sina arbeten var det dags för pizza och bowling. Här mixades lagen ihop så att det var elever från olika länder som ingick i lagen och de tävlade lite på skoj i bowlinghallen. Naturligtvis slog de lärarnas lag.

Här följer poängen för projekttävlingen.

  Log Report Exhibition Presentation SUM
Max 6 Max 18 Max 8 Max 8
Sweden 6 18 8 7 39
Denmark 4 14 7 7 32
Finland 3 16 5 7 31
Norway 4 14 6 7 31

På den tredje dagen sker så problemlösandet. Alla fem lagen sitter längst fram inför publik och löser en uppgift i taget. Publiken ser ställningen hela tiden och kan följa med vilket lag som leder. Samtidigt kan de även försöka att lösa uppgifterna själva och se om de hade samma lösning som lagen.

Efter 5 uppgifter hade vi ett vinnande lag och det var Danmark som var 2 p före Sverige.

Här nedan är resultaten från problemlösandet i den nordiska finalen.

 Land 1 2 3 4 5 SUM Pris i Euro
Denmark 5 5 4 5 3 22 900
Sweden 2 5 5 4 4 20 700
Norway 3 4 5 2 3 17 500
Finland 2 3 4 3 2 14 400

Alla lagen fick pris att ta med hem till sin klass.