nmcc-flaggor

NMCC

Fördjupningsarbetet

Fördjupningsarbetet i NMCC är en matematisk uppgift som klassen ska utforska noggrant. Det är möjligt att lösa uppgiften genom att använda olika metoder och strategier.

Till läraren kommer råd att ges hur man kan organisera arbetet så att alla eleverna kan bidra på ett positivt sätt i det arbete klassen gör.

Matematiska idéer och procedurer kan bli representerade på många olika sätt. Man kan använda vardagligt språk och mer formellt matematiskt språk-både skrivet och talat. Man kan använda konkret material, modeller och rita figurer för att belysa en matematisk ide.

Kriterier för bedömning av fördjupningsarbetet

Går att ladda ner som pdf  här: Kriterier till fördjupningsuppgiften 2016-2017

Klassens arbete med Fördjupningsuppgiften blir bedömt av en jury som består av lärare och matematiker.

Underlaget för bedömningen är

  1. en rapport som beskriver endast del A i uppgiften
  2. en publikvänlig utställning av del B i uppgiften
  3. en publikvänlig muntlig presentation av punkt B i uppgiften

Notera:

Utställningen och den muntliga presentationen måste vara självständiga så att de kan bedömas av två olika juryer.

A.  Rapport

Formella krav

Rapporten skall skrivas med 12 punkt Times New Roman font och 1,5 linjers mellanrum Rubriker kan ha annan storlek. Sidnumreringen ska vara centraliserad vid botten av sidorna.

Rapporten ska inte ha mer än 18 000 tecken med mellanrum.

Rapport ska skickas in som ett Word dokument eller Pdf-dokument, företrädesvis Wordfiler (*.docx)

Rapporten skall innehålla:

  1. Framsida: Titel på uppgiften, tävlingens namn (NMCC), årtalet, nation, skolans och klassens namn.
  2. Innehållsförteckning med hänvisning till sidnummer.
  3. Rapportdel som
    1. presenterar för läsaren er tolkning av uppgiften.
    2. ska vara väl strukturerad och ge läsaren kunskap om
      1. hur klassen har arbetat med uppgiften
      2. hur klassen har kämpat med utmaningarna i problemet
      3. vilka resultat klassen har kommit fram till
      4. antingen läraren eller andra personer har kommit med idéer, förslag eller utmaningarna under arbetets gång
      5. hur eventuella andra resurser har blivit använda
    3. förklarar matematiken som klassen har använt genom olika representationer
  4. En slutsats
    1. som jämför er tolkning av ert arbete på fördjupningsuppgiften och de resultat ni har fått
    2. som visar era reflektioner på ert eget lärande under arbetet

B1.       Utställning

Endast de fyra elever som representerar klassen kan delta i det arbete som krävs för att förbereda och genomföra utställningen under finalen.

Formella krav

Det som ska ställas ut ska eleverna själva ta med till tävlingsstället. Utställningen kan bestå av plakat(er) och material som läggs på ett bord framför väggen som plakateten(erna) kan sättas upp på.

Plakaten(erna)  får tillsammans ha aren högst 1 m2   (A0)

Texten på plakaten ska ha bokstäver med minst 2 cm höjd.

Föremålen skall få plats på ett rektangulärt bord som är 0,5 m2 , i allmänhet 1 m långt och 0,5 m brett.

Kännetecken på kvalitét

En god utställning

  • har en tilltalande utformning som fångar uppmärksamheten
  • väcker nyfikenhet om matematik hos ungdomar

B2.     Presentation

Teknisk utrustning, som projektor, overheadapparat, högtalare som kan kopplas till

dator, whiteboardtavla, eller blädderblock finns att disponera och arrangören ansvarar

att den tekniska utrustningen fungerar.

Formella krav

Deltagarna ska själva ta med annan utrustning som behövs under presentationen och själv ha ansvar för att det fungerar.

Det är endast de fyra eleverna som representerar klassen som kan vara involverade i arbetet med att förbereda och genomföra presentationen under själva finalarrangemanget.

Presentationen kan vara högst 10 minuter.

Kännetecken på bra kvalité

En god presentation

  • har en tydlig inledning där eleverna förklarar vad de har arbetat med
  • sätter eleverna i fokus och minimerar användning av medier som film och förinspelad musik.
  • visar att eleverna kan förmedla ett matematiskt budskap så att det fångar uppmärksamheten och väcker intresse hos publiken
  • visar att eleverna förstår matematiken i projektet och att alla deltar aktivt
  • använder enkel rekvisita för att understryka budskapet
  • uttrycker budskapet genom t.ex. sketcher, rollspel, ”intervjuer”, egenproducerad och framförd sång eller liknande saker och inte enbart läser innantill.

 

 

Poäng

Rapporter, maximalt 24 poäng

Det kan bli avdrag på upp till 3 poäng på rapporterna om inte de formella kraven är uppfyllda.

Utställning upp till 8 poäng.

Det kan bli avdrag på upp till 2 poäng om utställningen inte uppfyller de formella kraven.

Presentation upp till 8 poäng.

Det kan bli avdrag på upp till 2 poäng om presentationen inte uppfyller de formella kraven.