198  klasser har genomfört de första två delarna av Sigma 8 tävlingen där hela klasser deltar och samarbetar.

Klasser från 56 olika kommuner från hela landet har genomfört problemlösning under två omgångar på vardera 90 minuter och tillsammans löst kluriga problem med sin kreativitet, logiskt tänkande och goda samarbete. 56 st kommunvinnare utsågs. De 10 bästa kommunvinnarna välkomnades till Semifinal i Stockholm. Många klasser blev intervjuade av sina lokaltidningar och skolorna uppmärksammades över sina goda matematikkunskaper.

De 10 bästa kommunvinnarna kom till semifinal den 11 och 12 april på KTH i Stockholm.

Dessa klasser fick göra ett fördjupningsarbete om  ”Växande stjärnor” innan de drog till Stockholm.

Huvudsyftet med Sigma 8 är att skapa större intresse för matematik genom att engagera elever i problemlösning som kräver logiskt tänkande, tillåter diskussion, och uppmuntrar kreativitet.

Att argumentera för sina lösningar är ett primärt inslag i klasstävlingen Sigma 8 då hela klassen ska lösa problem tillsammans.

Genom att använda logik utvecklar eleverna sitt matematiska tänkande och nya upptäckter bekräftas i klassrumsdiskussioner, vilket i sin tur stärker både självförtroende och motivation.

Fantastiska elever i åk 8 som löser våra problem gemensamt i klassen och sedan avgör vilket svar de tycker är rätt. Detta ger stora tillfälle till matematiska samtal där man får argumentera för “sin” lösning av ett problem. Av kommentarerna att döma har vi verkligen nått vårt syfte med tävlingen.

 RESULTAT EFTER 2 OMGÅNGAR AV SIGMA8

RESULTAT AV NATIONELL SEMIFINALEN 2019 på  KTH I STOCKHOLM

40 elever och 10 st  lärare samlades i Sydöstra Galleriet, Biblioteket på  KTH, för att under två dagar utse en Sverige vinnare som kan gå vidare till Nordisk Final.

Klassrepresentanterna byggde upp sina utställningar av sina fördjupningsarbeten. Med liv och lust arbetade eleverna så att det innan lunch var klart.

Efter lunchen blev det problemlösning för alla. 8 besvärliga uppgifter klarades av under 90 minuter. Varje lag fick lösa en uppgift och lämna in den till bedömarna för att få ut nästa uppgift. Det gällde att disponera tiden väl och vara mycket fokuserad. Bedömarna var Sigma 8 gruppen och Susanne Gennow med elever från Danderyds gymnasieskola.

Efter att pustat ut över problemlösandet och lite fika så var det sedan dags för den muntliga presentationen av fördjupningsarbetets del om växande stjärnor.

Här hade klasserna kommit underfund med hur stjärnorna växte och gjorde egna varianter av detta.  Man blir imponerad över ungdomarnas fantastiska frimodighet och kunnande att förmedla sitt arbete till publiken genom både sång och teater samt medryckande berättelser. Som arrangör av tävlingen gläds man mycket av att höra dessa ungdomar prata så väl om sina upptäckter i matematiken. Här blir man stolt över vår svenska ungdom och dess kunskaper och passion i matematikarbetet. Media borde se dessa ungdomar och skriva även om duktiga elever och inte enbart negativa saker.

Därefter tog sig alla deltagare till Zinkensdamms vandrarhem för inkvartering och middag.

Efter middagen presenterades de tre lag som går vidare till final .

Det var Uppsala Musikklasser, Uppsala , Engelbrektskolan, Stockholm och Täby Friskola, Täby.

Fördjupningsarbetet om ”Växande stjärnor”  vanns av Skolhagenskolan, Täby som fick 5000 kr till klassen.

Problemlösningsdelen vann Täby friskola och laget fick varsin miniräknare skänkt av Texas Instruments.

Resultat av Semifinalen

Dagen därpå var det finaldags. Längst fram i Sydöstra Galleriet, Biblioteket på  KTH , placerades finallagen och övriga lag samt lite mer folk var publik och som också  försökte lösa problemen som finallagen fick.

Efter varje problem som lagen fått samlades lösningarna in och domarna meddelade poängen. Publiken kunde hela tiden följa ställningen för varje problem.

Efter 5 problem hade två klasser samma 20 poäng. Det fick bli en utslagsfråga som avgjorde. Där var det Uppsala Musikklasser som var bäst .

Det blev alltså Uppsala Musikklasser som är bäst i Sverige i Sigma 8 och som får representera Sverige i den  Nordiska Finalen i Trondheim, Norge i början på juni.

Resultat nationell final:

NORDISK FINAL I Trondheim, Norge

Måndagen den 3 juni samlades elever och lärare från Norge, Finland, Danmark och Sverige i Trondheim, Norge. Efter middag och lite “lära känna varandra” övning där man skulle bygga så högt torn som möjligt md sugrör och piprensare blev det en skön stämning bland alla och eleverna hade börjat lära sig varandras namn.

Tisdag morgon blev det promenad till Campus Kalvskinnet NTNU där varje land satte upp sina utställningar.

När det var klart var det Lunchbuffé i Kantinan på högskolan.

Efter lunchen så blev det presentationer på engelska för varje lag. Där presenterade de sitt arbete med Growing Stars.

Det är fantastiskt hur naturligt dessa 15 åringar pratar engelska framför en publik.

Bedömarna (en från varje land) granskade nu utställningarna, presentationerna och rapporten om “Växande stjärnor” och gjorde en slutlig bedömning av klassernas fördjupningsarbete.  Det finska laget vann fördjupningsarbetet med några poäng. Uppsala musikklasser kom tvåa tillsammans med övriga lag.

Därefter besökte alla Vitensenteret i Trondheim. Science centre med slogan: curiosity and creativity.

Efter lite vila på hotellet så var det pizza som gällde.

Efter pizzan så blandades eleverna och tävlade i bowling. Även lärarna blandades och deltog.

Onsdagen den 5 juni samlades alla för den slutgiltiga nordiska finalen i att lösa problem.

Varje uppgift löstes framför en publik och domare gav poäng direkt innan nästa uppgift skulle lösas.  Uppgifterna skulle lösas på mellan 5-8 min innan domarna bedömde svaren. Det blev en spännande tävling där det svenska laget klarade 4 uppgifter med full poäng men missade lite på en uppgift med ett pussel i tre dimensioner.

Uppsala Musikklasser kom på andra plats

Det blev två lyckade finaldagar med i huvudsak nöjda elever. Vissa lag grämde sig kanske lite över någon missad poäng men så är det.

Vi från Sverige var mycket stolta över Uppsala Musikklasser som kom två i båda deltävlingarna

Planeringsmöte i Stockholm okt 2019:

Den 6 oktober samlades representanter från de nordiska länderna på Zinkensdamms vandrarhem under två kvällar och en dag för att förberedde nästa års tävling, genom att bestämma fördjupningsarbete, ställa upp lämpliga problem och planera tidpunkter med mera.